This is an outdated version published on 2017-08-01. Read the most recent version.

Como adaptar uma bicicleta para uso didático interdisciplinar

Authors

  • Luiz Sílvio Scartazzini Instituto Federal de Santa Catarina/Campus Chapecó
  • Ronaldo Atsushi Hayakawa Instituto Federal de Santa Catarina/Campus Chapecó

DOI:

https://doi.org/10.35700/ca20170015-251937

Keywords:

Material didático. Interdisciplinaridade. Bicicleta musical. Aprendizagem significativa

Abstract

The great challenge of the teacher in their educational activity is socializing knowledge in an attractive and motivating way, keeping students' attention focused on the proposed topic. The use of concrete materials that illustrate content and hold students' attention can help teachers' to overcome that challenge. This article shows you how to adapt a bike and how to use this prior organizer in different disciplines. The use of the musical bike as a pedagogical tool was tested by teachers of various disciplines at high school level at IFSC / campus Chapecó. The equipment was used in an interdisciplinary way serving for different educational purposes. Due to the versatility and applicability of the bike as an interdisciplinary motivation trigger, musical bikes were produced and donated to three state public schools in Chapecó where they are used by teachers as an interdisciplinary pedagogical resource.

Author Biographies

Luiz Sílvio Scartazzini, Instituto Federal de Santa Catarina/Campus Chapecó

Possui graduação em Física pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1982), mestrado em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1987), mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993) e doutorado em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998). Atualmente é professor efetivo com doutorado no Instituto Federal de Santa Catarina (IF-SC). Tem experiência didática na área de Física, com ênfase em hidrologia e hidrodinâmica e na área de Engenharia, com ênfase em gestão de bacias hidrográficas e georreferenciamento ambiental. É membro do grupo de pesquisa Controle, Automação e Eficiência Energética para o Ensino, através do qual desenvolve projetos de pesquisa e de extensão.

Ronaldo Atsushi Hayakawa, Instituto Federal de Santa Catarina/Campus Chapecó

Acadêmico do curso de Engenharia de Controle e Automação do IFSC/Chapecó e extensionista do PROGRAMA PARA O APERFEIÇOAMENTO DO ENSINO INTEGRADO PARA PROFESSORES DO ENSINO BÁSICO DO MUNICÍPIO DE CHAPECÓ aprovado pelo MEC/SESu através do Edital PROEXT-2013

Published

2017-08-01

Versions

How to Cite

Scartazzini, L. S., & Hayakawa, R. A. (2017). Como adaptar uma bicicleta para uso didático interdisciplinar. Caminho Aberto: Revista De extensão Do IFSC, 15–25. https://doi.org/10.35700/ca20170015-251937

Issue

Section

Artigos