O MÓDULO COMO PRÁTICA PEDAGÓGICA NO COLÉGIO DE APLICAÇÃO JOÃO XXIII: POSSIBILIDADES PARA EDUCAR GEOGRÁFICA E HISTORICAMENTE

Authors

  • Rosângela Veiga Júlio Ferreira Colégio de Aplicação João XXIII/UFJF
  • Andreia Cristina Teixeira Tocantins Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Camila Silva Pinho Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ

DOI:

https://doi.org/10.35700/ca201503%25p1813

Keywords:

Módulo. Prática pedagógica. Ensino de Geografia e História.

Abstract

The objective of this paper is to discuss educational practices possibilities and limitations that are carried out in an Application School. Such practices have been the subject of systematic research, contributing to the initial and continuing teacher training. Multiple languages are advocated as possible choices to understand the geographical and historical knowledge, and the literature was chosen to support the arguments presented here. From the analysis made in light of the narrative research methodology, based on children’s discursive interactions that are made longitudinally, the research is finding that the playful practices are those that children they give new meaning in their narratives, consolidating thereby a possible field to educate geographically and historically.

Author Biographies

Rosângela Veiga Júlio Ferreira, Colégio de Aplicação João XXIII/UFJF

Doutora em Educação e professora  do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Departamento de Ciências Humanas do Colégio de Aplicação João XXIII/UFJF.

Andreia Cristina Teixeira Tocantins, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Cursa Bacharelado em Geografia pela mesma instituição e Especialização em Educação no Ensino Fundamental pelo Colégio de Aplicação João XXIII/UFJF.

Camila Silva Pinho, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ

Especialista em Educação no Ensino Fundamental e Pedagoga do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – CEFET/RJ.

Published

2016-02-17 — Updated on 2021-10-15

Versions

How to Cite

Ferreira, R. V. J., Tocantins, A. C. T., & Pinho, C. S. (2021). O MÓDULO COMO PRÁTICA PEDAGÓGICA NO COLÉGIO DE APLICAÇÃO JOÃO XXIII: POSSIBILIDADES PARA EDUCAR GEOGRÁFICA E HISTORICAMENTE. Caminho Aberto: Revista De extensão Do IFSC, (3). https://doi.org/10.35700/ca201503%p1813 (Original work published February 17, 2016)

Issue

Section

Artigos